سکته مغزی در کمین شماست

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 
 
 پایگاه صاعقه::طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، سالانه بیش از 15 میلیون نفر در جهان دچار سکته مغزی می شوند و یک سوم آنها هم فوت می کنند.
به گزارش   پایگاه اطلاع رسانی صاعقه  به نقل از   باشگاه خبرنگاران جوان؛ آمارها نشان می دهد که از هر 6 نفر ، یک نفر دچار سکته مغزی می شود ، کارشناسان معتقدند سن بالا، پرفشاری خون، استعمال دخانیات، بیماری های عروق کرونر قلبی، دیابت و کلسترول بالا از مهم ترین عوامل مستعد کننده سکته مغزی است. 
طبق آمار جدید سازمان بهداشت جهانی، سکته های مغزی سالانه بیش از 15 میلیون نفر را در جهان درگیر می کند که از این میان یک سوم دچار مرگ می شوند و تنها 5 میلیون نفر از آنان می توانند به زندگی عادیشان برگردند زیرا در ساعات اولیه حمله،  به بیمارستان منتقل شده اند.
هوشنگ صابری متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران،با اشاره به خطر سکته مغزی در سنین بالا گفت:مهمترین علت سکته مغزی ناتوانی در سنین بالا و بیماری های قلبی عروقی است.
وی اضافه کرد:در دیگر موارد سکته مغزی دارای عواملی است که شامل بیماری های قلبی عروقی، چربی بالای خون، اختلالات کنترل گلوگز(دیابت)، اضطراب و استرس، مصرف دخانیات و سوابق خانوادگی است که می توان در بسیاری موارد تا حدی از آن جلوگیری کرد. 
 
بیشتر مراقب این دو عامل باشید
دکتر صابری افزایش یا کاهش دهنده خونرسانی به مغز را دو عامل اساسی سکته مغزی معرفی کرد و باعث وارد شدن فشار زیاد و در نتیجه خونریزیهای مغزی می شود و در خصوص دومین عامل بروز سکته مغزی گفت:افزایش حجم خون به داخل جمجمه عامل دیگر کاهش خونرسانی به مغز به علت مسدود شدن رگ انتقال دهنده خون به مغز است که هر دو مورد سبب بروز سکته مغزی میشوند.
این متخصص مغز و اعصاب در خصوص رده های سنی بروز سکته مغزی گفت:سنین سکته مغزی معمولا 50 سال تا 80 سال است اما در سنین پایین تر هم دیده میشود که دلیل آنها بیشتر ناهنجاری هایی است که در عروق مغز و یا بیماری قدیمی است.
وی افزود :معمولا نتیجه نهایی بروز سکته مغزی ایجاد اختلال در یکی از حواس پنج گانه(بینایی، بویایی، چشایی، شنوایی ولامسه) است که بر حسب محل سکته فرد را دچار ناتوانایی می کند.
 
گاهی پای سکسکه هم در میان است   
دکتر صابری با تاکید بر اینکه باید سکسه ها را تا حدی جدی گرفت گفت:معمولا سکته مغزی پر سر و صدا و همراه با اختلالات در بلعیدن، حرکت صورت، زبان، درد، ناراحتی های وسیع در اندام ها است، اما سکسکه هم می تواند تا حدی نشانی از سکته مغزی باشد.
سکسکه معمولا در بصل النخاع  عروق کوچکی را درگیر می کند و ممکن است یک مقدار بی حسی در حرکت صورت را همراه داشته باشد.
این متخصص مغز و اعصاب اضافه کرد: کاهش خونرسانی به جمجمه سکسکه را که یک اسپاسم عضلانی است به دنبال دارد.
 
به پیشواز سکته مغزی نروید
پژوهش های اخیر نشان داده است که حدود نیمی از افراد سیگاری از مرگ زودرس ناشی از بیماری های وابسته به استعمال سیگار (مانند حمله قلبی ، سکته، سرطان ریه و دیگر موارد) میمیرند اما با ترک سیگار شما می توانید خطر سکته مغزی یا حمله قلبی در آینده را تقریباً به نصف کاهش دهید.
دکتر صابری مصرف دخانیات را عاملی برای ورود نیکوتین به بدن دانست و گفت: مصرف دخانیات و حتی مواد آلاینده در هوا سبب اختلال پمپ های داخل بدن می شود و در نتیجه به صورت چربی در جدال عروق قرار می گیرد و به مرور زمان سبب بروز سکته مغزی میشود.
 
خود را از چاله به چاه نیندازید!
این متخصص مغز اعصاب در پایان خاطر نشان کرد:برخی افراد ندانسته برای رفع مشکل خود به داروهای روانگردان پناه میبرند تا خود را مدتی از بند مشکلات رها کند و این در حالی است که مصرف این دارو باعث کاهش خونرسانی به مغز می شود و عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
بنابراین با پیشگیری برخی از ریزفاکتور های سکته مغزی میتوان در برابر سومین عامل مرگ در جهان تا حدی مبارزه کنید.
 
گزارش از مه سیما بیتاژیان
 
 
انتهای پیام/
 

این صفحه را به اشتراک بگذارید